top of page

Hoe verminder je angst tijdens de zwangerschap?


Angst. Het is een emotie die je leven kan overnemen. Angst zorgt ervoor dat je lijf zich aanspant. Het beïnvloedt je vitale functies zoals je hartslag en ademhaling, waardoor je vermoeid raakt. En bovendien kan het de kwaliteit en kwantiteit van je slaapuren beïnvloeden. Angst kan dus een grote impact hebben op je leven.


Angst voor bevallen - een voorbeeld

Belinda is 32 weken zwanger van haar tweede kind als ze met spoed moet worden opgenomen in het ziekenhuis. Ze heeft hevige neusbloedingen, die niet te stoppen zijn. Haar artsen proberen op allerlei manieren het bloeden te stoppen, maar uiteindelijk kan alleen een spoedoperatie helpen. Na de operatie wordt haar verteld dat ze 6 weken niet mag persen, bijvoorbeeld op het toilet. Hoe moet dat met de naderende bevalling?


Belinda slaapt slecht. Voelt nog telkens het stromende bloed in haar neus als ze gaat liggen. Ze maakt zich zorgen over het niet mogen persen bij de bevalling. En daarnaast gaan ook nog gedachten aan haar eerste bevalling door haar hoofd, die lang heeft geduurd en ondanks een goede afloop spannende momenten heeft gekend. Elke ochtend is er opluchting en teleurstelling dat de nacht voorbij is: aan de ene kant komt er afleiding van haar angst en trauma, aan de andere kant is er weer een nacht amper geslapen en moet ze voor haar peuter zorgen terwijl ze daar veel te moe voor is.



Angst tijdens de zwangerschap

Er zijn veel redenen die ervoor kunnen zorgen dat aanstaande ouders angst ervaren tijdens de zwangerschap. Angst voor de bevalling is er één van. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 12% van de vrouwen angstklachten ervaren tijdens de zwangerschap. Dat is dus meer dan 1 op de 10.


Angst overwinnen Angst neemt zijn ruimte in in jouw lichaam, net als alle andere emoties. Het is voelbaar in je lijf. Je kunt er contact mee maken, als je bewust aandacht schenkt aan de delen van je lichaam waar je de angst voelt. Dat is een mooie manier om de angst onder ogen te zien, te begrijpen en te verwerken. De crux zit hem in angst de ruimte geven, zodat het zich kan oplossen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In de eerste plaats omdat we het niet geleerd hebben en gewend zijn. En in de tweede plaats omdat het super eng is! Helemaal als je het alleen moet doen.


Terug naar het voorbeeld:

Belinda vertelt dat ze niet in bed kan blijven liggen, als ze naar mijn praktijk komt bij 37 weken zwangerschap. Ze moet telkens bezig blijven, 's nachts en overdag. Het gevoel van angst als ze gaat liggen is te overweldigend voor haar. Ze voelt dan weer de neusbloeding, een onverwerkte ervaring die ze in haar lichaam blijft voelen. Ook ligt ze te piekeren over de bevalling.

Ik zal haar helpen om weer contact te maken met haar lichaam. Heel langzaam en stapje voor stapje. De angst onder ogen zien en het gevoel toelaten kan alleen als je je veilig voelt bij iemand. Eerst doen we ontspanningsoefeningen en bespreken we hoe ik tot steun kan zijn. Belinda durft het aan als ik haar vertel dat we niet over haar grenzen gaan en dat zij het moet aangeven als het te spannend wordt. We doen dan namelijk gewoon een stapje terug. Belinda heeft nu de controle en kan beter ontspannen. Ze merkt dat ze dieper kan ontspannen als ik haar benen aai en masseer. Langzaamaan kan ze haar gevoel toelaten, durft ze het bloed van haar neus weer te voelen stromen terwijl ze contact maakt met de rest van haar lijf. Ze voelt ze hoe ze de controle over zichzelf weer meer terug krijgt, als de hevigheid van het gevoel zakt in kracht van een 10 naar een 2.



Direct na deze sessie kan Belinda weer in bed blijven liggen. Ze slaapt weer goed genoeg (gezien de hoogzwangere omstandigheden). Angst voor de bevalling heeft ze nog wel. De spanning van het niet mogen persen blijft. Na nog een sessie waarin we samen de angst de ruimte geven, vermindert ook haar angst voor de bevalling. Ze heeft haar vriend gevraagd om haar benen te masseren als ze zich angstig voelt en dit helpt goed. Hij zal dit ook tijdens de bevalling gaan doen en dit geeft een gevoel van controle en vertrouwen. Het blijft natuurlijk spannend, maar niet zo spannend dat het haar leven overneemt. De derde sessie zegt Belinda af, omdat haar zoon inmiddels geboren is. De bevalling is heel goed gegaan en moeder en zoon maken het goed.



Angst hebben we allemaal

Angst ervaren is helemaal normaal. Angst is namelijk iets dat we nodig hebben om te overleven. Als je huis in de fik staat, zorgt de angst ervoor dat tot dingen in staat bent, waarvan je niet wist dat je ze kon. Veel van onze angsten echter zijn niet realistisch, zoals angst voor niet giftige spinnen bijvoorbeeld. Het is natuurlijk helemaal geen probleem als je soms bang bent. Maar, als de angst je leven overneemt en als je merkt dat je niet lekker functioneert door je angst, dan is het handig om hiermee aan de slag te gaan. Vooral als je zwanger bent of net een kind hebt gekregen. Want je wilt vast graag ontspannen en veel meer emotionele ruimte maken voor je kind, dan voor je angst. Toch?


Angst en therapie

Ervaar jij overmatige angst en wil je dit graag verminderen? In mijn praktijk Babykennis kan ik je tot steun zijn. Kijk voor meer informatie op deze webpagina.



72 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page